czwartek, 24 września 2009

Crianza, Reserva i Gran Reserva

Szkic tego posta powstał w kawiarni bookhousecafe www.domksiążki.pl gdzie siedząc i popijając herbatę zauważyłem reklamę wina miesiąca, które pochodziło z Urugwaju a wybrane zostało przez firmę Sommelier Dystrybucja. Pomyślałem wtedy: Ilu z początkujących badaczy świata wina wie co oznaczają pojawiające się na etykiecie win z krajów hiszpańskojęzycznych Crianza, Reserva i Gran Reserva? Może warto było by wspomnieć o tym na blogu? Tak spodobał mi się pomysł na tego posta, że jego szkic ułożyłem w telefonie i wysłałem mailem do Bloggera. Stąd przez dni kilka widniał on w wersji bardzo roboczej.

A teraz do rzeczy:)

Jak już wspomniałem wyżej terminy Crianza, Reserva i Gran Reserva odnoszą się do win z krajów hiszpańskojęzycznych i mówią ile lat wino spędziło w beczce dębowej z hiszpańskiego zwanej "barrica". I tak:
  • Crianza - oznacza, że wino przed wypuszczeniem go na rynek z winnicy (tzw. komercjalizacji) dojrzewało minimum 2 lata; z tego rok en barrica i rok w butelce.
  • Reserva - oznacza, że wino przed wypuszczeniem go na rynek dojrzewało minimum 3 lata; z tego rok en barrica i 2 lata w butelce.
  • Gran Reserva - oznacza, że wino przed wypuszczeniem go na rynek dojrzewało minimum 5 lat; z tego 2 lata en barrica i 3 w butelce.
Mam nadzieję, że informacja z tego posta komuś się przyda i poprowadzi do bardziej świadomego wyboru butelki wina czyli po hiszpański una botella de vino ;)


Brak komentarzy: